onsdag 23. oktober 2013

Bokbloggerprisen 2013

Bokbloggerprisen skal arrangeres for første gang på bokbloggertreffet i 2014, og jeg kunne tenke meg å være med å stemme for å løfte frem norsk samtidslitteratur. En annen hensikt med prisen er å øke bevisstheten blant norske bokbloggere om hva vi leser av norsk litteratur, noe jeg fikk fokus på da jeg ble klar over hvor få bøker jeg kunne liste opp av som er utgitt av norske forfattere i 2013. Men det er ennå tid, prisen skal deles ut om ca. ett år og jeg har allerede noen 2013-bøker klar i bokhyllen.


_________________________________________________________________

Prisen er todelt og går dermed til to norske forfattere som har utgitt bok i 2013

Disse har jeg lest:

Årets roman (romaner og krim)

- Kristine S. Henningsen: Innlandshete
- Gunn Marit Nisja: Porselenspiken
- Frits de Bourg: En kald død


Åpen (inkluderer barne- og ungdomsbøker, bildebøker, dokumentarer, novellesamlinger, lyrikk m.m.)

- Lisa Aisato: Fugl
- Antologi: Eselører
- Magni Iren Moan Grlj: Vektløs
- Frode Håkonsen: Marengshjerte
- Siri Pettersen: Odinsbarn

_________________________________________________________________

Bakgrunn og vedtekter har Bokelskerinnen skrevet om, Line har mer om tankene bak prisen, og en fin samleside med andres innlegg finnes hos Rose-Marie.

_________________________________________________________________

Kortlisten til prisen ÅRETS ROMAN:


Kortlisten til prisen ÅPEN KLASSE:

8 kommentarer:

  1. Ja, det er da noen dette, Birthe, og kan hende blir det fler.:) Vi har lest to av de samme i alle fall.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det - jeg hadde håpet at det ville bli flere, men med den allerede oppsatte leseplanen ser det ut som få åpninger for det :)

      Slett
  2. Du har nå fått lest litt og som du sier er det jo litt tid til å lese noen til om en ønsker. Kun en kald død av disse jeg ikke har fått lest.

    SvarSlett
    Svar
    1. Noen er det jo, men det spørs om det blir flere (som nevnt til Anita over) - men jeg får se :)

      Slett
  3. Super prosjekt! Selv vil jeg heller lese bøkene som allerede er på leselistene mine i stedet for å delta. Jeg er i det hele tatt dårlig til å lese bøker det samme året de kommer ut...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det spørs om det blir flere leste 2013-bøker på meg ettersom leselisten for resten av året er såpass lang allerede :)

      Slett
  4. Eseløre og vektløs har jeg lest av disse.En kald død skulle jeg tenkt meg å lese også. Håper å få lest litt mer bøker av norske forfattere er jo så mange jeg vil prøv meg på før tiden er ute:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har fått mer fokus på å lese norske forfattere, men om det blir flere bøker som ble utgitt i år er usikkert. Denne måneden er det fullt opp, men kanskje i desember :)

      Slett