torsdag 12. desember 2013

Bokhyllelesing

Mitt forsøk på å lese bøker fra bokhyllen ble totalt mislykket. Jeg tok Off the Shelf-utfordringen med fem bøker og kun én er lest. Derfor gjør jeg et nytt forsøk og har meldt meg på lesesirkelen til Bjørg, det er så mye gøyere å lese sammen med andre.

2014:


  1. Les en skandinavisk bok fra 1900-tallet (3.-9. februar): Löwenskiold-trilogien av Selma Lagerlöf
  2. Les en bok fra Afrika (17.-23. mars): Den afrikanske farm del I og Del II av Karen Blixen.
  3. Les en europeisk klassiker (28. april-4. mai):
  4. Les en bok av en forfatter som skriver på engelsk (9.-15. juni): Den ensomme polygamisten av Brady Udall
  5. Les en bok som opprinnelig er skrevet på spansk (21.-27. juli): Om kjærlighet og skygge av Isabel Allende
~ ~ ~

Oppdatering:

10 kommentarer:

  1. Hmm.. ja den der OTS planen min for 2013 gikk også rett i vasken, selv om min nok var særdeles mye mer overoptimistisk. Planla 4 OTS bøker i måneden jeg - så kan du jo tenke deg hvor høyt fallet ble (og hvor mange uleste bøker det står i hyllene her... ;o) Jeg fortsetter imidlertid ufortrødent i 2014 med OTS utfordring, men legger nok lista nååget lavere...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nok smart å ikke legge listen for høyt, og OTS er grei på den måten at man kan velge bok uten kategorier. Til neste år prøver jeg meg heller på den andre for da har jeg et press på meg, noe jeg synes er greit nå som det er så mye pensum og oppgaver - som du for øvrig kjenner til selv :)

      Slett
    2. Ja studiestarten i august hjalp vel heller ikke på.. :) Det kom en god ting ut av den da, jeg har knapt kjøpt ei bok siden september... OTS haugen jeg starter med i januar er likevel...noe drøy...jaja... alternativet mer mye verre! :)

      Slett
    3. Hehe, studiestarten hindret meg ikke i å kjøpe skjønnlitteratur, men den var svært begrenset ja, og jeg bevilget jeg meg kun gamle klassikere og andre jeg fant billig. Det kommer jeg sikkert til å fortsette med, men som du sier er alternativet mye verre om vi ikke har en plan på det :)

      Slett
  2. Hm ..
    Lagerlöf må frem igjen. tror jeg.
    Karen Blixen gjenleste jeg i forrige måned.Blir spennende å se hvilke andre bøker du velger. Don Quijito?
    Ha en flott kveld :)
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant - hun skriver jo så godt og fengende!
      Så spennende at du leste Blixen forrige måned, er spent på hva du syntes. Og så ble jeg overrasket over at du nevnte Don Quijote, for den boken har min mor i hyllen sin og hun sier den er vel verdt tiden det tar å lese den :)

      Slett
  3. Litt av en liste. Lagerløf - har lest noe, men ikke dette tror jeg. Allende er velkjent.

    Blixen også, en danske skriver om Afrika. Hva med en forfatter fra et afrikansk land? Bare en tanke...
    "Den afrikanske farm" har jeg lest flere ganger, den er spennende kanskje nettopp fordi den er skrevet av en europeer.

    Venter spent på resten av listen din.

    God førjulslesing -

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenkte på en afrikansk forfatter, men så hadde jeg Blixens bok i hyllen så det får bli en annen gang. "Den afrikanske farm" er jeg spent på, jeg har sett filmen med Meryl Streep og Robert Redford som jeg synes var bra.

      Nå spørs det om jeg kommer til å føre på flere bøker på listen for jeg har allerede en haug med andre som skal leses :)

      Ønsker deg en fin førjulstid :-)

      Slett
    2. Lister med bøker som skal leses har en tendens til å bli lange ja. For tiden leser jeg etter innfallsmetoden, velger blant det som står i ulest-hylla.

      Filmen Out of Africa har jeg også sett, minst to ganger tror jeg. Jeg likte den, men opplever filmen og boka som ganske forskjellige. Spent på hva du synes.

      Slett
    3. Å lese etter innfallsmetoden liker jeg også, og jeg forsøker å ikke lage for mye planer for meg selv. Det kan bli litt begrensende, så denne listen passet meg bra siden det er en god del uleste bøker i hyllen.

      Jeg har hørt at boken og filmen er ganske ulike så jeg er spent på å se hvordan :)

      Slett