tirsdag 9. desember 2014

Boken på vent: Min kamp

For ikke lenge siden kjøpte jeg første bind i Min kamp skrevet av Karl Ove Knausgård. Den kom ut i 2009, og med alt oppstyret rundt bøkene bestemte jeg meg for ikke å lese dem. Men så var det altså Anne som med sine "Jeg knauser"-innlegg og ikke minst anmeldelsene av bøkene som fikk meg på andre tanker. Blant annet at han skriver godt, som er noe jeg ser frem til.

Forlaget skriver følgende om boken:

Karl Ove Knausgårds Min kamp innebar en enorm litterær satsing, og er en stor bok i mer enn én forstand: Min kamp ble utgitt som seks romaner.
Romanen åpner med en svimlende beskrivelse av døden. Derfra fortelles det om forfatteren Karl Ove Knausgårds kamp for å mestre livet og seg selv og sine egne ambisjoner på skrivingens vegne, i møte med de menneskene han har rundt seg. Min kamp. Første bokutforsker det å vokse opp og være overgitt en verden som ser ut til å være komplett, avsluttet, lukket. Romanen beskriver det unge blikkets varhet og usikkerhet, der det registrerer andre menneskers tilstedeværelse og vurderinger med en åpenhet som er voldsom og nesten selvutslettende i sin konsekvens.
I en borende prosa som oppsøker det sårbare, det pinlige og det eksistensielt betydningbærende, blir dette en dypt personlig roman, selvutprøvende og kontroversiell. Et eksistensielt omdreiningspunkt er farens død, et annet er kanskje hovedpersonens debut som forfatter.
Karl Ove Knausgård

Boken på vent

22 kommentarer:

  1. Etter at alt oppstyret har lagt seg så har eg og lyst til å lese Min kamp. Nå har dei fått fleire av binda i ebokbib, smart tenkt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir spennende å se om alt oppstyret har sin legitimitet eller ei, eller i alle fall hvordan jeg selv kommer til å ta det. Så bra at de har fått noen av bøkene på ebokbib, håper resten kommer også slik at du får lest dem der :)

      Slett
  2. Har lest alle, synes de bøkene er ujevne. Den første er absolutt en av de beste. Og som deg er jeg opptatt av språket. Dramaturgien synes jeg også er interessant her.
    Gleder meg til å lese hva du synes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Interessant at du sier ujevne, blir spennende å se hva jeg kommer til å mene, men har hørt at alle ikke er like gode. Det med språket skal jeg ha ekstra fokus på, både fordi jeg har lest at det skal være bra, samt at jeg tenkte om da bøkene hadde mye publisitet i media at det nok var enkelt og lite virkningsfullt :)

      Slett
  3. Jeg har ikke lest disse bøkene og er usikker på om jeg skal det også. Kanskje jeg prøver meg en gang, det blir uansett spennende å se hva du syntes om den når du har lest den.
    Ønsker deg en fin kveld, Birthe :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var jo også usikker, eller først var jeg helt sikker på ikke å lese dem, og nå skal jeg. Så blir det interessant å se hva jeg kommer til å synes om dem, og om jeg i det hele tatt leser alle. Takk, ha en fin kveld du også :)

      Slett
  4. Tipper du har hatt det travelt i november, siden det har vært stille fra din side. Kjekt å ha deg "tilbake" :) Denne boken har jeg lest! jeg ble overrasket over at jeg ble begeistret, så jeg lånte meg bok nummer to også. Det ble mer av det samme så den leverte jeg tilbake halvlest, og siden ble hele Knausgårdprosjektet skrinlagt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Tine! Ja, fryktelig travelt og har knapt åpnet Alberte-boken som jeg hadde planlagt å lese. Ingen 1001-bok ble det heller, men sånn er det - nå skal jeg i alle fall slappe av og lese alt annet enn pensum.Jeg har hørt fra flere at den første av Min kamp er best, så det blir spennende å se hva jeg synes. Kan godt hende jeg ikke orker mer etter det :)

      Slett
  5. Nå har du mange fine lesestunder fremfor deg, antar jeg. Mye er veldig bra i MinKamp, men det er også en del ujvent.. Del to i Min Kamp1, er noe av det beste i hele serien synes jeg.. Ha en fin kveld.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er herlig med litt lesetid :)
      Jeg ser frem til å lese bøkene, eller i alle fall den første så får jeg se hvor langt jeg kommer. Ha en fin uke!

      Slett
  6. Har tenkt at jeg ikke skulle lese disse, men skal følge med på hva du synes så får jeg se

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tenkte også det - fint at du følger med, jeg skal oppdatere etterhvert som jeg leser :)

      Slett
  7. Jeg gleder meg til å høre hva du synes om boka! :)

    SvarSlett
  8. Jeg er litt sånn at jeg ikke setter i gang med bøker "alle" leser og har meninger om. Men nå er det gått akkurat passelig lang tid til at jeg også kanskje kunne tenke meg å lese dem :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenkte også at det er såpass lenge siden at tiden var inne til å lese dem :)

      Slett
  9. Jeg er også blant de som ikke har lest disse bøkene- og jeg kommer nok ikke til å ta sjansen på å begynne på dem heller! Jeg har litt sperre for å begynne på serier, for man blir jo så fort hekta, og når det skjer, blir jeg nervøs for at avhengigheta tar for mye tid, tid som burde / Kunne blitt brukt på andre bøker, andre ting...
    Jeg har kanskje et inntrykk av at de fleste som tross alt har lest denne serien, stort sett har vært fornøyd med det de har lest, så er du som "folk flest" vet du hva du har å stikke nesa ned i framover ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig i at det er lett å bli hektet, men hvis jeg ikke liker disse bøkene skal jeg tvinge meg selv til å avslutte. Tror jeg er som folk flest, så det blir interessant å lese i alle fall den første :)

      Slett
  10. Jeg har den jeg også, ulest enda. Som Berit over meg vegrer jeg meg for å begynne på serier. Jeg holder jo allerede på med så mange... Men jeg skal lese de, og jeg gleder meg voldsomt til det.

    Jeg var så heldig å få tilsendt den første boken av en av leserne mine. Varmer hjertet mitt. Kommer aldri til å gi den bort!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er enig i at det er en terskel for serier - blir artig å se om jeg blir hektet på disse. Heldig du er som har fått den første av en leser, det er så fint å dele :)

      Slett
  11. Jeg håper du kommer til å lese den bokserien for jeg likte den mye bedre enn det jeg trodde jeg kom til å gjøre. Anbefales. Knausgård skriver godt!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ina, beklager veldig sent svar, men så ikke kommentaren før nå som jeg ryddet i outlooken min (det var fryktelig mange e-poster der!) :)

      Ja, bøkene skal leses og jeg fikk også en av dem til jul - blir spennende å se hva jeg kommer til å synes :-)

      Slett