søndag 17. januar 2016

En smakebit på søndag: Persuasion

Jeg har (endelig) startet på Persuasion av Jane Austen, som var 1001-lesesirkelbok i januar for ett år siden. Bedre sent enn aldri! Jane Austen døde før boken ble publisert, og det er sannsynlig at Austens bror, Henry, bestemte at den skulle hete Persuasion. Den ble utgitt samtidig med Northanger Abbey, og mange mener det også er broren som ga tittel til den. Temaet «overtalelse» går igjen i boken, men Austen selv snakket om den som The Elliots. I handlingen kommer det fort frem at Lady Russell har overtalt Anne Elliot til ikke å gifte seg med Captain Wentworth åtte år tidligere, og hun tror at hun har overbevist Anne om at det er hennes plikt ikke å gifte seg med en mann som ikke kan forsørge henne. Her er hva Lady Russell tenker om saken:

“Anne Elliot, with all her claims of birth, beauty, and mind, to throw herself away at nineteen; involve herself at nineteen in an engagement with a young man, who had nothing but himself to recommend him, and no hopes of attaining affluence, but in the chances of a most uncertain profession, and to no connections to secure even his farther rise in that profession; would be, indeed, a throwing away, which she grieved to think of! Anne Elliot, so young; known to so few, to be snatched off by a stranger without alliance or fortune; or rather sunk by him into a state of most wearing, anxious, youth-killing dependence! It must not be, if by any fair interference og friendship, any representations from one who had almost a mother's love, and mother's right, it would be prevented”
s. 1239

Fra min samleutgave.

Smakebit

22 kommentarer:

  1. Nydelig bilde, Birthe :-) Jeg har denne både på engelsk (ebok) og på norsk, og den skal leses i løpet av nærmeste fremtid. Ønsker deg en fin søndag i det nydelige været.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk så mye, Beathe! Det er absolutt en god bok, du har noe å se frem til :)

      Slett
  2. Tackar för smakbiten!
    Kram Cissi

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Takk for at du tittet innom, Cissi :)

      Slett
  3. Jeg leste denne i fjor. Den var nydelig samtidig som den var typisk romantiske Austen :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg like denne boken hennes godt :)
      Ha en fin ny uke!

      Slett
  4. Fin bild! Tack för smakbiten.

    SvarSlett
  5. Svar
    1. Bare hyggelig, Lotten! Takk for at du tittet innom :)

      Slett
  6. vacker bild! tack för smakebiten! Persuasion har kommit lite orättvist i skymundan

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, og egentlig rart ettersom det er hennes siste og en meget bra bok :)

      Slett
  7. Jag vet inte varför men jag hade så svårt för denna bok. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke alltid en bok fenger, selv liker jeg den veldig godt :)

      Slett
  8. Svar
    1. Bare hyggelig! Takk for at du tittet innom :)

      Slett
  9. Jane Austen är alltid trevlig läsning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jeg helt enig med deg i :)

      Slett
  10. Jane Austen er en favoritt. Takk for smakebit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hos meg også :)
      Takk for at du tittet innom!

      Slett
  11. Jeg har ennå ikke lest noen bøker av Austen ennå. Til tross for at jeg har hennes mest berømte bok ulest i hylla. Jeg får se om jeg får gjort noe med det i år:)

    Ps: Nydelig bilde og takk for smakebit:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint at du tittet innom, Ina, og takk for fin kommentar til bildet! Ja, kanskje du får lest den i år - du kan starte på den og se hva du synes etterhvert :))

      Slett