søndag 23. juni 2013

Virginia Woolf

Med romaner som Mrs Dalloway (1925), Til fyret (1927), Orlando (1928) og Bølgene (1931) regnes Virginia Woolf som en av modernismens mest sentrale forfattere. Hun var med å fornye romankunsten; hennes to første romaner, The Voyage Out (1915) og Night and Day (1919) var tradisjonelle romaner, men hun synes ikke denne romanformen kunne uttrykke hva hun ønsket og begynte å eksperimentere med fortellingens form. Med indre dialog skildret hun karakterenes indre liv og den indre virkeligheten. Hun var opptatt av å utforske forholdet mellom identitet, tid og bevissthet, og hennes frie prosaform ga henne mye anerkjennelse.

Virginia Woolf, ca. 1927
Adeline Virginia Stephen (1882-1941) ble født inn i en intellektuell øvre middelklasse i det viktorianske England, og hele hennes voksne liv bar preg av et opprør mot den viktorianske verden - personlig, kvinnepolitisk og litterært. Begge foreldrene, Sir Leslie Stephen og Julia Prinsep Duckworth, hadde vært gift før og familien Stephen bestod av barna fra tre ekteskap. Faren var historiker og biograf, moren ble født i India og stod senere modell for prerafaelittiske malere. Hun hadde også vært sykepleier og skrev bøker om yrket. De var ikke velstående og faren arbeidet hardt med 62 bind litteraturhistorie, den engelske nasjonale biografiserien.

Virginia vokste opp blant de mest betydningsfulle britiske intellektuelle på den tiden, men hun fikk ingen påkostet utdannelse slik som brødrene og måtte utdanne seg selv i farens bibliotek hvor hun lærte seg blant annet gresk, latin, fransk og en del russisk. Selv om dette var vanlig på den tiden opprørte det henne og senere så hun på seg selv som dårlig utdannet. Senere ble det hennes forbindelser og talent som åpnet dører for henne.

Under oppveksten opplevde hun flere store påkjenninger, moren døde da hun var 13 og deretter en halvsøster som var morens substitutt. Før hun var 25 døde en bror og faren. I perioder var Woolf psykisk syk, første gangen etter at moren døde. Etter at foreldrene døde flyttet Virginia og søsknene fra hjemmet i Kensington til Bloomsbury, et noe loslitt område i London. Broren, Thoby, dannet "Thursday night get togethers" sammen med tidligere collegevenner og andre intellektuelle. Virginia og søsteren, Vanessa, ble snart en del av omgangskretsen, kjent som Bloomsburykretsen, som stort sett bestod av menn; John Maynard Keyes, Roger Fry, E.M. Forster, Benjamin Britten, Lytton Strachey, og Leonard Woolf og utgjorde datidens ledende intellektuelle miljø i London.

Bloomsburykretsen ble kjent i 1910 for sin Dreadnought hoax, en praktisk spøk hvor de kledde seg ut som en kongelig delegasjon fra Etiopia og fikk overtalt den engelske Royal Navy til en omvisning på krigsskipet HMS Dreadnought. Virginia Woolf forkledde seg som en mann med skjegg, og etter denne skandaløse handlingen fikk Leonard Woolf øynene opp for henne. Selv om hun nølte med å svare ja da han fridde giftet de seg i 1912.

Virginia begynte tidlig å skrive, som ung jente lagde hun familieavisen The Hyde Park Gate News for å dokumentere familiens humoristiske anekdoter. Senere skrev hun artikler for ulike London-aviser, for sin første artikkel mottok hun et honorar på ett pund, ti shilling og seks pence, som hun brukte til å kjøpe en persisk katt. Mange år før hun møtte Leonard begynte hun å skrive på sin første roman, Melymbrosia, som ble utgitt ni år senere som The Voyage Out. Boken ble godt mottatt og hun fortsatte å skrive romaner, den ene mer eksperimenterende enn den forrige når det gjaldt språk og struktur. Til sammen ni romaner og mange noveller, men hun skrev også litteraturkritikk og essay.

18 kommentarer:

  1. du har skrevet så mye interesant om virginia woolf at eg innser at her har eg gått glipp av et stort forfatterskap :)
    eg kan ikkje huske å ha lest noe av henne før, så hva vil du anbefale å begynne med ? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du synes det! Det er en interessant dame dette som jeg kun har lest "Til fyret" av. Det vil si; jeg er ikke ferdig med den ennå - du kan titte innom på søndag, da kommer det en omtale :)

      Slett
  2. Kan anbefale essayene hennes. Jeg har en samling av dem, som er oversatt til norsk, den heter: Indiskresjoner og andre essay.
    Det er noe med språket og vinklingene hennes som fascinerer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips! Jeg har hørt at hun skrev glimrende essay så dem skal jeg sjekke ut. Ja, språket er fantastisk!

      Slett
  3. Enig i at dette var interessant. Har Mrs Dalloway i bokhylla. Tror jeg begynte på den engang, men leste den ikke ferdig. Kanskje på tide å lese den lille romanen. Kun ca 180 sider.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er glad for at du syntes det var interessant! "Til fyret" som jeg leser er heller ikke lang, men det tar likevel lang tid å lese. Merkelig i grunnen, men kanskje fordi innholdet ikke er særlig lettlest.

      Slett
  4. Interessant å lese om damen. Er litt spent på Til Fyret, og utsetter den vel litt fordi flere deriblant Line selv gruer seg..
    Har du begynt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en meget interessant dame! Jeg holder på med slutten av boken, og anbefaler at du starter med den fort for det tar sin tid å lese selv om boken er under to hundre sider :)

      Slett
  5. Jeg er skamfull over å si at jeg har aldri lest noe av den dama ennå ... *kremt*

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde heller ikke lest noe av henne før jeg startet på "Til fyret" :)

      Slett
  6. Så spennende forfatterintroduksjon du har skrevet! Woolfs "To the lighthouse" står egentlig øverst på sommerlektyrelisten, men jeg merker at tanken på å få lest den før deadline i Lines lesesirkel gjør meg stresset. Jeg SKAL lese den, men det blir ikke helt enda... Ha en fin uke! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jeg veldig glad for at du synes!
      Med et slikt utgangspunkt (stress) kan lesingen fort bli anstrengt og leseopplevelsen blir ikke så fin som den kunne blitt. Men jeg håper du leser boken :)

      Slett
  7. Jeg har aldri lest noe av henne, men ønsker å gjøre det en gang :)

    SvarSlett
    Svar
    1. "Til fyret" som jeg leser nå er første boken jeg leser av Woolf, og jeg vet at det kommer til å bli flere for dette var en bok jeg kan like :)

      Slett
  8. Så interessant å lese om livet hennes selv om jeg ikke har lest noe av det hun har skrevet. At hun brukte sitt første honorar til å kjøpe en katt falt virkelig i smak hos meg. :)
    Ønsker deg fine sommerdager, Melusine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du synes dette var interessant! Jeg fikk lyst til å finne ut mer om henne, så det kan godt hende det kommer flere innlegg om damen. Jeg synes også denne lille anekdoten var bra :)

      God sommer til deg også!

      Slett
  9. Flott innlegg, Melusine! Virginia Woolf fortjener å bli spredd til stadig nye lesere. Selv om jeg har et anstrengt forhold til romanene hennes, nøler jeg ikke med å anbefale andre å prøve seg. Som essayist er hun helt vidunderlig, og du bør virkelig lese Indiskresjoner og andre essay! Jeg kikket gjennom den nå, og den inspirerer til både skriving og tenkning - et must for alle skrivende kvinner. Jeg skal skrive litt om den i mitt innlegg, siden jeg ennå ikke er ferdig med Til fyret. Woolf var en makeløs dame, rett og slett. Jeg gleder meg til innlegget ditt om Til fyret!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Line! Når du skriver så begeistret for essayisten Woolf skal jeg absolutt ta for meg av dem. En makeløs dame, ja! Jeg tror jeg vil få større innblikk i romanene hennes ved å lese essayene. Det får bli et høstprosjekt.

      Slett