lørdag 9. november 2013

Timene: Stream of consciousness

Jeg kom over en artikkel om stream of consciousnessBibliotekarstudentenes nettleksikon om litteratur og medier da jeg leste Til fyret av Virginia Woolf. Det jeg er interessert i nå er om hvorvidt Michael Cunningham har benyttet seg av denne teknikken i månedens 1001-bok, The Hours. Boken har jeg nettopp startet på og etter å ha lest fjorten sider synes jeg teksten hopper frem og tilbake i tid og rom for på den måten å uttrykke strømmen av tanker og følelser slik de oppstår hos personene. Det forekommer meg at til tross for bare litt over to hundre sider vil lesingen ta tid siden det er mye å dvele ved og jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal like boken eller ikke. Jeg må jo gi den en sjanse, det er mange sider igjen, og jeg likte filmen da jeg så den for mange år siden!


Menneskets indre verden, vår psyke, er en åpen kjegle mot dypet, samtidig som den avgrenser hva vi oppfatter i den ytre virkelighet.
- Zéraffa (1972) 


Høstbladene jeg presset i en avis i forrige uke ligger fremdeles klar til bruk,
er de ikke fine?

14 kommentarer:

  1. Vakre!
    Det er litt omstendelig å skulle få med seg alt og ikke minst, fordøye alt, når teksten er slik.
    Si fra om du IKKE liker den.
    Klem .)
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tar litt tid å lese selv om boken er relativt kort! Innlegg om den kommer senere i måneden :)

      Slett
  2. Sikke et dejligt billede - jo dine høstblade er meget smukke! Citatet er meget sigende, og jeg er spændt på, om du kommer til at synes om bogen. Jeg har desværre ikke set filmen, og det er en stor fejl.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fin kommentar, Madame! Jeg har ikke fått lest særlig mer av boken ennå, men det kommer innlegg om den senere. Filmen anbefales :)

      Slett
  3. Kjøpte denne i går, da jeg fant en på bokhandler her i Firenze, på engelsk, siden jeg så den skulle være månednes hos Line- og vil være med.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du fikk kjøpt den i Firenze! Gleder meg til å lese omtalene av denne boken :)

      Slett
  4. Denne boken har jeg lest, for noen år siden, den står i bokhylla. Husker den som helt grei. Tror ikke jeg tenkte på den ift "Stream of Consciousness".
    Har sett filmen også, den gjorde inntrykk.
    Blir spennende å høre hva du lander på.
    God søndag til deg -

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt grei...ja, det skal jeg notere meg for jeg har bare lest noen få sider videre. Da jeg så filmen visste jeg ikke så mye om Woolf og tenkte absolutt ikke på fortellerstilen, men at den gjorde inntrykk er i alle fall sikkert :)

      Slett
  5. De bildene du tar med høstblad på boksidene elsker jeg. Utrolig god ide. Kunstner du ;-)
    Michael Cunningham har jeg en bok i hyllen av som jeg bestilte på nett en gang; Den heter Home at the End of the World og har også blitt filmatisert; det er derfor jeg skal lese den, filmen er sett mange ganger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre at du liker de høstbladbildene, for jeg er ikke ferdig med dem ennå - det kommer et i morgen også :)

      Jeg har ikke lest noe av Cunningham før og er fremdeles spent på fortsettelsen av boken siden jeg ikke har kommet noe særlig lengre. Og jeg som har minst to bøker til å lese denne måneden...jaja, det gjør ikke så mye, bare å flytte dem over til neste måned :)

      Slett
    2. Ja, jeg får ikke nok av de bildene! Kjør på, jeg vil ha masse mer :-D

      Det er godt at bøkene ikke går noen steder og er tålmodige med oss :-D Jeg ser frem til å lese teksten din om boka, interessant for meg som også skal lese en bok av samme forfatter.

      God helg til deg og dine, Birthe!

      Slett
    3. Hm, nå kom snøen! Bladene ligger jo her ennå, men det spørs om bildene vil bestå av høstlige innslag av den sorten. Kanskje det blir bøker i snø...hehe, men du vet, her i Bergen slår været kollbøtte på seg selv og vips! er det høst igjen.

      Slett
    4. Ja, det blir vanskelig å få til høst-bok-bilder året rundt. Ikke la boksidene bli bløte i snøen, da, hehe.

      Slett
    5. Hehe, nei det vil være brudd på enhver boketikette!

      Slett