tirsdag 3. juni 2014

Sommerlektyre 2014

Beathe spør om sommerens bøker i Boken på vent i dag, og selv om jeg har noen planer vet jeg at det kommer til å bli litt tilfeldigheter også. De bøken som er planlagt er som følger:

Først og fremst skal jeg lese ferdig Den ensomme polygamisten som jeg har kommet ca. halvveis i, og som er Bokhyllelesing.

Brady Udall
Golden Richards, ektemann med fire koner og 28 barn, er langt inne i førtiårskrisen. Familien har vokst til et overdimensjonert minibaroni full av usikkkerhet og rivalisering, og han trekker seg lenger og lenger unna jo større problemene blir.

Brady Udall forteller en tragikomisk historie om en dypt troende mann som, lammet av sorg og kravene fra jobben og familien, blir viklet inn i en affære som truer med å ødelegge fremtiden til hele familien.


The Ocean at the End of the Lane skal jeg lese sammen med Rufsetufsa, og boken bestilte jeg fra Bokklubben nå i morges. Hva er det med Gaiman, har jeg spurt meg selv, for det virker som om folk enten elsker eller hater bøkene. Til nå har jeg kun lest Coraline, som er en barnebok (anbefales over elleve år). Den likte jeg godt (det gjorde også ungene mine). 


Flommens år avbrøt jeg tidligere i år fordi jeg hadde for mye på meg og jeg synes akkurat den boken fortjener bedre enn å tvangsleses, så jeg gleder meg til å fortsette sammen med Hedda!


Om kjærlighet og skygge er Bokhyllelesing i juli og jeg gleder meg til å lese Isabel Allende igjen!


I lesesirkelen 1001 bøker leses det denne måneden Mansfield Park av Jane Austen, neste måned er det Arto Paasilinnas Harens år og i august The God of Small Things av Arundhati Roy. Disse satser jeg på å få med meg!

Det er sikkert mer enn nok, men jeg håper å få med meg mer av Ragnhild Jølsen også, og sannelig har jeg også bestilt Av måneskinn gror det ingenting av Torborg Nedreaas :)

God lesesommer!
Boken på vent

24 kommentarer:

  1. Hei, da skal jeg også bestille Gaiman boka. Skal vi prøve å samlese den i juli eller blir det for lenge å vente. Hva tror du? Er spent på den boka for den har fått veldig blandet tilbakemeldinger, men har lyst til å lese den likevel:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Juli passer fint!
      Ja, jeg er også spent på den boken :)

      Slett
  2. Det var virkelig en fin liste!
    Den ensomme polygamisten syntes jeg hørtes fin ut så jeg slo den opp på Bokelskere. Der har den et annet cover som jeg kjente igjen fra jobb. Jeg har sett på boken flere ganger uten å bli fristet, så det sier noen om at man ikke skal dømme en bok utfra utseende :-) The ocean at the end of the lane synes jeg er virkelig vakker. Jeg håper du vil like den. Og Margaret Atwood avbrøt jeg tidligere jeg og, så henne skal jeg finne tilbake til å prøve meg på igjen når jeg får tid. Jeg har tro på at bøkene er virkelig verd å lese.
    Ønsker deg en fin sommerdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mange takk, Astrid Terese!
      Ja, hverken cover eller tittel er særlig fristende synes jeg, men boken har mye ved seg som gjør den verdt å lese. Jeg ser frem til å lese "The ocean at the end of the lane", har hørt mye positivt om den, men også noe negativt. Ellers er Atwood favoritten min denne sommeren, håper å få lest ferdig trilogien :)
      God sommer til deg!

      Slett
  3. Ser ut som om du har mange fine bøker å lese i sommer! The ocean at the end of the lane har jeg på kindleren min, men har ikke begynt på den enda. Jeg har ikke lest noe av Neil Gaiman og er litt redd for å begynne, i tilfelle jeg ikke liker det og blir utfryst (eller noe). Den ensomme polygamisten hørtes jo bare helt fantastisk ut! Den fikk jeg skikkelig lyst til å lese med en gang :D Håper du får en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg gleder meg til en fin lesesommer! Det virker som folk er litt enten eller når det gjelder Gaiman så jeg må si jeg er spent på den boken jeg skal lese - håper jo den er bra. Jeg kan absolutt anbefale "Den ensomme polygamisten" nå som jeg kun har noen få sider igjen :)

      Slett
  4. Den ensomme polygamisten har jeg blitt nysgjerrig på så den må jeg se å få tak i, Atwood tror jeg at jeg skal vente med til høsten , for jeg tenkte jeg skulle begynne på Austen nå i løpet av sommeren. Fine bøker du har på vent Birthe! Ønsker deg en fin dag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå har jeg kun noen få sider igjen i "Den ensomme polygamisten" og kan absolutt anbefale den - mye humor, men også mye alvor. Austen er jo fantastisk, der har du noe å glede deg til, Beathe :)

      Slett
  5. Jeg har ikke lest noen av disse. Har noen med Allende liggende et sted som jeg ikke har lest. Mansfield park derimot har jeg lest. Husker ikke helt hva jeg synes om den, emn husker at jeg likte overtalelsen og stolthet og fordom bedre

    SvarSlett
    Svar
    1. Allende kan jeg absolutt anbefale, hun er en enestående forteller! Jeg har planer om å lese Overtalelsen etter Mansfield Park, er spent på den boken :)

      Slett
  6. Her var det mange bøker som var helt nye for meg, så takk for fine tips :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Fint at du fikk noen nye tips :)

      Slett
  7. To sjeler osv - jeg har nemlig med meg Gaiman (Neverwhere) og Atwood (The Handmaid's Tale) på sommerferie her i Whistler :o) Godt utvalg vi jeg si!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så artig! Ja, det må jeg si var et godt utvalg! God lesing på ferien :)

      Slett
  8. Her var en del kjente navn uten at jeg har lest akkurat den boken av den forfatteren. Spennende med noen klassikere i sommervarmen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, klassikere er fint å lese i sommervarmen, og jeg tilbringer mye tid ute på terrassen med en bok i hånden :)

      Slett
  9. Så mange flotte boktips! Den ensomme polygamisten har jeg innmari lyst på :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Anette! "Den ensomme polygamisten" kan jeg absolutt anbefale :)

      Slett
  10. Ingen av disse har jeg lest, og alle virket som interessante bøker. Veldig god liste må jeg si:) The Ocean at the End of the Lane har jeg hatt innom hus, men måtte pent levere den pent tilbake ulest. Må jo etterhvert finne ut om forfatteren vil falle i smak, er veldig nysgjerrig!:) Kos deg!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mange takk! Ja, jeg er også nysgjerrig på Gaiman og er spent på "The Ocean at the End of the Lane". Gleder meg til å starte på den :)

      Slett
  11. Flotte boktips, - eg har berre lest Allende av desse forfattarane - men ikkje Om kjærlighet og skygge. Eg er så glad for at me bokbloggarar er såpass ulike og har forskjellig smak. Det gjer desse blogghoppa spennande!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mange takk! Ja, det er gøy med nye tips og det at vi har så ulik boksmak gjør det spennende å titte innom alle som er med på blogghoppet :)

      Slett
  12. Allende har jeg lest. Og Torborg Nedreaas, den boka du nevner av henne anbefaler jeg sterkt.
    Selv er jeg ikke så strukturert når det gjelder sommerlektyre. Akkurat nå skal jeg begynne på Herbjørg Wassmos: Disse øyeblikk. En kollega har anbefalt den på det varmeste.
    Ellers står James Joyce Ulysses i ulesthylla, og kanskje leser jeg den parallelt med andre bøker, i sommer?
    Og resten blir på impuls, tror jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken av Nedreaas gleder jeg meg veldig til, har ikke lest noe av henne ennå! Jeg liker godt å lese bøker på impuls, men akkurat nå hadde jeg en del på vent og da er det greit å ha en plan :)
      "Disse øyeblikk" tenkte jeg også å få lest en dag, den skal visst være bra ja. Og det samme med "Ulysses" så den må jeg skaffe meg.

      Slett