mandag 21. juli 2014

Flommens år ~ Margaret Atwood

Margaret AtwoodFlommens år av Margaret Atwood har jeg lest like intensivt som Oryx og Crake, skjønt jeg hadde et opphold i lesingen fordi hverken Hedda, som jeg leser trilogien sammen med, eller jeg selv hadde anledning til denne konsentrerte og spente lesingen med skolearbeid hengende over skuldrene. Nå er imidlertid skuldrenene senket og bøker er lest, ikke minst andre boken i MaddAddam-trilogien som ble utgitt første gang i 2009. Helt utrolig fantastisk lesing! Jeg slukte boken rått, men ikke så å forstå at det er en pageturner i den forstand at sidene flyr avgårde. Neida, en må tenke og lese nøye, men det er så ekstremt spennende at boken er umulig å legge fra seg!

Atwood foretrekker å karakterisere trilogien for "speculative fiction" fordi det betegner noe som er sannsynlig i fremtiden. Og sannsynlig er nettopp det som skjer i disse bøkene. Flommens år er en parallellroman til Oryx og Crake, og vi er tilbake i Nord-Amerika etter at en katastrofe har endret alt liv på jorden. Handlingen veksler mellom hovedpersonene Toby og Ren i år 25 (flommens år) og retrospeksjon frem til katastrofen. Både Toby og Ren har tidligere vært medlem av sekten Guds Gartnere og er blant de få som overlever, uten at de vet om hverandre, men lever fra dag til dag i håp om å oppdage andre overlevende.

I et landskap hvor alt vokser vilt, overgrodde blomsterbed og plener som har vokst til ugressjorder, biler som har krasjet og står forlatt, glimt av knokler, forsøker Toby å holde motet oppe. Men det er liv også: fugler kvitrer, hunder bjeffer, der er mus, frosk, lamøver - bare ikke tegn til andre mennesker.

Men noen må jo være igjen, hun kan ikke være den eneste på planeten. De må finnes andre. Men er de venner eller fiender? Hvordan skal hun kunne vite forskjellen hvis hun får øye på en?
s. 15
Ren er i en annen situasjon. Hun jobbet som nattklubbdanser hos et veldrevet etablissement hvor mennene fra topp-enklavene kom, og har overlevd fordi hun måtte i karantene da Den vannløse flommen kom. Hun fikk en rift i biohinne-drakten og måtte vente på testresultatene. Dessverre er det ingen som kan låse henne ut, men hun har tilgang på luft, vann og mat. Enn så lenge. 

Etterhvert som vi følger de to kvinnenes ensomme liv fortelles deres historie, av dem selv i tilbakeblikk, mens de holder på med sitt daglige, noe som er nøkternt beskrevet. Men historien er ikke fortalt etter strengt kronologisk mønster, og stadig kommer det overraskelser akkurat da jeg tror jeg har skjønt i hvilken retning handlingen tar. Mellom kapitlene om Toby og Ren er det innslag av prekener, talt av Adam En, en slags leder for sekten, til de andre gartnerne. Den første handler om Skapelsens dag, deretter om de ulike dagene som markerer minne om ulike helgener etterfulgt av sang fra gartnernes muntlige salmebok. Gartnerne beplantet hustak for å "frelse Guds Skaperverk fra det forfall og den ufruktbarhet som omgir oss", og disse hagene skaffet dem også mat som ikke var forurenset. De lagret også mat til å ha når Den vannløse flommen kom, dette var noe Adam En lenge hadde varslet ville skje og "da vil alt kjøp og salg opphøre, og vi vil være henvist til våre egne ressurser, midt i Guds gavmilde Hage." 

Guds befaling om å "oppfylle jorden" betydde ikke at vi skulle fylle den til trengsel med oss selv og dermed utslette alt annet.
Talt av Adam En, s. 65

Gjennom de to kvinnenes historier får vi også innblikk i hvordan andre havnet hos gartnerne og hvordan livet artet seg der. I et samfunn hvor sivilisasjonen er snudd på hodet og tilnærmet anarki hersker og "alle var i lommen på noen" må en stole på seg selv, men Gartnerne forsøker å holde sammen. Det er lett å skyve det som skjer bort, som når Toby tenker tilbake på oppveksten: "Jeg visste det var mye galt i verden, det ble omtalt, jeg hadde sett det på fjernsynsnyhetene. Men det som var galt, var galt et annet sted." Det er jo mørkt, dystert og pessimistisk, men Atwood er som nevnt en glimrende forteller og bruker språket praktfullt, både miljø- og personskildringene får frem budskapet godt, nemlig hvor mye er for mye, og hvor langt er over streken? Det dystopiske ved å advare mot en negativ samfunnsutvikling blandes med en idealistisk tankegang hvor elementer fra Bibelen står sterkt. Hva kan skje når vi tukler for mye med naturen? Som Adam En sier: "Vi er alle i hendene på hverandre." Vi er avhengige av hverandre, men det vil alltid finnes drittsekker og Atwood beskriver vold, blod og sex i en verden som ikke lengre er slik vi kjenner den. Det er uhyggelig, hardt og brutalt. Likevel; det finnes håp. Det finnes kjærlighet, vennskap og samhold.

Historiene krysser hverandre på uventede og spennende måter, og både Snømann og Crake dukker opp som sentrale karakterer, samt andre fra Oryx og Crake opptrer i boken og binder sammen løse tråder slik at ubesvarte spørsmål får en oppklaring. Nå ser jeg frem til siste boken i denne fascinerende trilogien!

Hedda har skrevet om boken her :)

Flommens år av Margaret Atwood
Originaltittel: The Year of the Flood
Oversatt av Inger Gjelsvik
Aschehoug forlag, 2011
Norsk bokmål
447 sider
Innbundet, lånt på biblioteket

10 kommentarer:

  1. Dette er ei bok som står i hylla og skriker etter å bli lest. Jeg leste nettopp min første Atwood - The Handmaid's Tale - og likte denne boka veldig godt. Ut fra omtalen din ser jeg at Flommens År rykker kraftig opp på lista. Tror rett og slett den blir nattbord-boka mi fremover. Kindle'n kan jeg jo ta med meg over alt ellers. Hvilken er den tredje i trilogien? Og - MÅ jeg lese Oryx og Crake - først?

    SvarSlett
    Svar
    1. Les, les, les! Egentlig trenger du ikke å lese Oryx og Crake først, men jeg vil anbefale det ettersom det er en del som bli oppklart i Fommens år. Den tredje er MaddAddam, kommer på norsk våren 2015 :)

      Slett
  2. Fint innlegg om ei fantastisk bok! Herlig at vi liker det så godt, begge to. Jeg fikk akkurat publisert i går, to på tolv, og rakk ikke lese ditt før nå. Jeg gleder meg sånn til den siste boka! Har du fått noe svar fra forlaget?

    Og til deg, Marianne: Ja, du må lese "Oryx og Crake" først. Disse bøkene er fletta inn i hverandre på de underligste måter, og uten bok en, vil bok to henge litt i lufta. "MaddAddam" er nummer tre, og den kom på engelsk i 2013. Det er bare å sette i gang!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fine ord, Hedda! Ja, helt fantastisk lesing, og skremmende, som de foregående dystopiene hennes. Fikk svar fra forlaget om at siste boken kommer på norsk våren 2015, klarer vi å vente så lenge, eller kommer vi til å ha så mye utover høsten at det er like greit å vente?

      Slett
  3. Å, så surt at den ikke kommer før i 2015! Treigt! Men jeg klarer å vente ei stund til, i alle fall, hva med deg? Vi får rydde unna noen andre damer i mens, og plutselig er tida gått! (Håper jeg...)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig! Vi har jo allerede en lang liste - hvilken kan du tenke deg som neste?

      Slett
    2. Det jeg har skrevet opp på samlesingslista mi er følgende: Siri Hustvedt (med Silje), Cora Sandels Alberte-bøker, Jane Austen, Ragnhild Jølsen, James Joyce. Men jeg har kanskje glemt noe? Er ikke så farlig hva vi begynner med - hva tenker du? Jeg har nok lyst til å lese fortsettelsen av Alberte om ikke så lenge, før jeg glemmer første bok.

      Slett
    3. Fin liste det der! Kan ikke komme på noen som er glemt (i farten) og leser gjerne andre boken om Alberte. Greit å komme videre :)

      Slett
    4. Da begynner vi med den. Det ligger an til å bli litt hektisk her i august, med barnehage- og studiestart, passer det å lese den i september?

      Slett
    5. September passer helt fint, det er som du sier hektisk i august ja :)

      Slett