tirsdag 4. juli 2017

Våroppdatering og sommerlesing

Det er ingen tvil om at det er sommer, men temperaturen er ikke noe å rope høyt om. Fra neste uke har jeg tre ukers ferie og håper virkelig det blir varmere, men uansett skal det bli en god del lesing, turer og jordbærspising.

Av bøker notert i forrige oppdatering, er det historien om Olav Audunssøn og serien om Det mørke tårn som har stått i hovedfokus og som jeg skal fortsette med. Men også Atwood er blitt lest, samt Elena Ferrante. Jeg har startet på The Art of the Novel av Milan Kundera, og hatt mitt første møte med Torborg Nedreaas, en forfatter jeg absolutt skal lese mer av. Også Knausgårds Så mye lengsel på så liten flate har jeg startet på, forøvrig en av bøkene som ble anskaffet for ikke lenge siden. Videre skal jeg gi Ian McEwan en ny sjanse, denne gangen med Atonement. Og nå har jeg mer av Brontë-søstrene som skal leses (Anne og Charlotte). Det er nok å ta av.

God sommer til alle som er innom :)


Til bokhyllen siden sist oppdatering:

Skjønnlitteratur:



Sakprosa:

Bøkene, bortsett fra to :)

16 kommentarer:

  1. Det var en flott bunke bøker du har å boltre deg i. Jeg har kost meg med Knausgård, og verker etter å reise tilbake til Oslo og se utstillingen hans. Gled deg til Atonement, den er superfin :) God sommer Birthe, og god ferie når den tid kommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Tine! Knausgård er bra så langt, og fint at du sier jeg kan glede meg til Atonement. Ønsker det en god sommer :))

      Slett
  2. Ja, dette var litt av en bunke. Jeg har startet på Knausgårdboka, den vil jeg lese ferdig i helga som kommer. Tarmboka har jeg lest før. Den er veldig interessant. Og Olav Audunsson har jeg tenkt å lese på slutten av året som hyllelesing i Heddas lesesirkel.

    Jeg har ikke ferie før august, så lesing her går nok i rykk og napp, og alt etter leselyst..

    Ønsker deg en riktig god lesesommer Birthe.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du har tenkt å lese om Olav Audunssøn! Jeg gleder meg til å høre hva du synes, Anita :)

      Ja, lesing i rykk og napp blir det når en ikke har ferie, men jeg ser du får lest litt likevel. Ønsker deg en riktig god sommer :)

      Slett
  3. Bra bøker! Jeg har lest seks av disse. Må få tak i Atonement, skjønner jeg. Ønsker deg en fin sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Åslaug! Så gøy at du har lest såpass mange av de i bunken min :) Ha en fin sommer du også :)

      Slett
  4. Det virkar som om du har ein bra leseplan for sommaren. Eg er særleg glad i Edvard Hoem av dei du har i bunken. Las Olav Audunssøn-bøkene for mange år sidan og likte dei betre enn Kristin-bøkene.
    Har også lest Maestro - som er ein lettbeint underhaldningskrim.

    God sommar til deg! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper i alle fall at det er en god plan, men alt kan skje og andre bøker trenger seg frem foran de andre. Jeg synes også bøkene om Olav er hakket bedre enn Kristin-bøkene, pga kompleksiteten og de lange monologene. Hoem ser jeg frem til :) God sommer, Berit :)

      Slett
  5. Fin lesebunke, har ikke lest en eneste en av dem selv, men har lyst å lese Nedreaas og gi McEwan en sjanse til med akkurat Atonement selv:-) God sommer til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nedreaas anbefales på det varmeste, og det blir gøy om du også leser Atonement :)

      Ønsker deg en god sommer :)

      Slett
  6. Jeg måtte smile litt når du skriver at du har startet både på den ene og den andre. Det er veldig gjenkjennelig :-) Jeg ble nettopp ferdig med Det mørke tårn på engelsk og nå gleder jeg meg til filmen! Jeg har begynt på en ny fantasyserie på engelsk. men jeg vet ikke om den fenger 100%. Klart jeg er litt bortskjemt når jeg kommer rett fra Det mørke tårn :-)
    Men jeg skal prøve å lese noen romaner og, det har blitt lite av det i det siste. Med eksamen i mai var våren min litt opptatt :-) God sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det er lett for å starte på flere bøker samtidig, men forhåpentligvis blir man ferdig etterhvert :)
      Jeg gleder meg også til filmen om Det mørke tårn, og tenker å lese bøkene på engelsk en gang. Det er en skikkelig god serie!

      God sommer til deg :)

      Slett
  7. God sommerlesing til deg. Listen sin inneholdt både noen jeg har lest og noen jeg har på vent. Stadig fascinert av ditt utvalg av gamle og nye bøker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du leser og har lest mye, og jeg var spent på hvilke av disse du synes om - ønsker deg en god sommer :)

      Slett
    2. Jeg har lest McEwan, Paton, Brontë, Undsets Olav Audunssønn og Nedreaas. Med unntak av McEwan er det ca 30år siden jeg leste dem. Jeg kan huske at alle disse falt i smak, men detaljer blir litt vanskelig. De er i alle fall ulike.
      Hoembøkene har jeg på vent, har store forventninger til dem. Også den andre Unsetboka du nevner står i ulesthylla mi. Sammen med mange andre bøker jeg gleder meg til å lese.
      God søndag

      Slett
    3. Ja, jeg har det også slik med bøker jeg leste for mange år siden. Noen kan jeg rett og slett ikke huske, mens andre står tydelig for meg selv om detaljene ikke er tilgjengelige. Jeg har også mange bøker på vent som jeg gleder meg til :)

      Slett