søndag 18. mars 2018

Single White Female ~ John Lutz

Mitt første møte med denne forfatteren, som har mange bøker bak seg, og da i første rekke spenningsromaner og thrillere. Og boken Single White Female er virkelig spennende! Ikke helt til å gjøre meg direkte skjelven slik det står på omslaget, men absolutt nok til at jeg nileste. I alle fall etter at starten var unnagjort, da den var litt treg. I ettertid ser jeg jo at den bidro til å etablere en tiltro til hovedpersonen, noe som er viktig for resten av historien.

Spennende thriller som lar det gå kaldt nedover ryggen! 


Allie bor sammen med Sam i en leilighet i Manhattan, New York. De har vært kjærester i noen måneder og han har flyttet inn slik at de kan være mest mulig sammen. De er begge fremadstormende karrièremennesker, og har et godt forhold med gjensidig respekt og kjærlighet. I alle fall tror Allie det. Helt til hun finner ut at Sam er utro.

Etter at hun har kastet ham ut, befinner hun seg i den kjedelige situasjon å skulle betale leien for leiligheten alene, så hun averterer etter en roommate og Hedra Carlson virker å være den perfekte; en grå mus som ikke har noe Allie kan være sjalu på. Men det går ikke lang tid før Allie oppdager urovekkende ting når det gjelder kvinnen hun deler leilighet med. Gradvis endrer Hedra utseende, og til slutt ligner hun Allie så mye at andre tar feil av dem. Også Sam, som forsøker å vinne Allie tilbake. Han har blant annet sex med Hedra, i den tro at det er Allie. Og det er akkurat det Hedra ønsker...

Det er ikke bare utseende Hedra overtar, men etterhvert tar hun over hele Allies identitet og utslette den egentlige Allie. Da sannheten går opp for Allie er det for sent. Hedras fascinasjon av Allie består i at Allie har alt og Hedra har ingenting. Hun har heller ikke en egen identitet, noe vi etterhvert øyner har sammenheng med en traumatisk barndom uten at noe mer blir avdekket. Spenningsmomentet høynes når Hedra blir Allie, og Allie står igjen uten identitet.

Skikkelig spennende roman som etter høydepunktet glir over i en selvsagt og bra avslutning i tråd med en god, klassisk thriller. Jeg kan godt tenke meg å se filmen fra 1992 med Bridget Fonda, den må være en nervepirrende opplevelse! Boken tar også for seg hvordan det er å leve som enslig kvinne i en urban storby som New York. I alle fall på 90-tallet, men det er kanhende ikke spesielt annerledes nå. I alle fall er det fra en kvinnes perspektiv vanskelig, også det å gjøre karriere i en manns verden. Jeg har lest boken sammen med Ina, og du kan lese hennes anmeldelse her.       

John Lutz (født 1939) er en amerikansk forfatter som hovedsaklig skriver mysteriefortellinger. Han har mottatt en Edgar Award og the Shamus Award to ganger (fra wikipedia).
Single White Female av John Lutz
Constable & Robinson Ltd., 2013
Første gang utgitt i 1990
Engelsk
302 sider
Pocket, kjøpt

9 kommentarer:

  1. Forfatter og bok jeg ikke har hørt om, takk for lesetips, jeg er inne i en krimbølge, samtidig som jeg minnes mitt første møte med New York for akkurat et år siden. Ha en fin søndag Birthe!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er artig å lese nytt og nye forfattere, og denne kan jeg anbefale! Ønsker deg en strålende ny uke :)

      Slett
  2. Fine observasjoner og takk for at du ville lese denne boka for meg. Var litt usikker på om du ville like den eller om den ville bli for mørk, for selv liker jeg slike ting. Flott anmeldelse og gi gjerne filmen (originalen) en sjanse. En av mine favoritter.

    SvarSlett
    Svar
    1. * med meg, skulle det stå. Ikke for meg, haha. Skriver litt fort noen ganger. :)

      Slett
    2. Tusen takk, Ina! Det er alltid gøy å lese sammen med deg, og jeg skal komme tilbake med noen forslag til neste bok. Jeg søkte etter filmen, tenkte den kanskje var på netflix el., men tror nok den må kjøpes på dvd. Jeg skal i alle fall sjekke :)

      Slett
    3. Håper du får tak i den. Trodde den var enkel å få tak i da det er en kjent tittel, og synd at Tv-skjermen ikke viser gamle filmer like ofte som før for synes at bøker, filmer og musikk er tidløse. For filmen er vel verdt å få med seg. Steven Weber er herlig som Sam for det var lett å forestille meg ham som Sam da jeg leste boka. Litt komisk og spennende, og han var jo min favorittkarakter.

      Slett
    4. Ja, det var kjedelig! Nå har jeg iallefall aktivert "overvåk" hos Platekompaniet. Jeg håper å få sett den, og din favorittkarakter :))

      Slett
    5. Heia. HAR DU UNDERSØKT OM IKKE et biblioteket har filmen inne? Du kan fjernlåne fra andre bibliotek også :-) Jeg låner mye filmer fra biblioteker, synes det er bedre enn å laste ned/streame ulovlig som veldig mange av mine venner gjør! Ikke at DU gjør det da!!! Men det er utrolig hvor godt utvalg biblioteketene faktisk har. Og når titlene kan sendes på kryss og tvers . . .Genialt!

      Slett
    6. Beklager sen tilbakemelding!
      Takk for tips, jeg skal sannelig undersøke om biblioteket har filmen, det er også andre filmer jeg skulle ha sett som ikke finnes på netflix eller hbo :)

      Slett